Apocalypse soon

Ledare i RetorikMagasinet 18.

Apocalypse soon

Lägre skatter, högre tillväxt, starkare och fler företag – respektive skenande inflation, urholkad välfärd, arbetslöshet och isolering.

Så låter en del så kallade argument för och/eller emot EMU/euro. Himmel eller helvete – eller båda samtidigt – om vi röstar… eller inte röstar…

I vilken som helst marknadsföringshandbok finns det säkra receptet för en lyckad kommunikation: fokusera på nyttan, på effekterna av din produkt – strunta i det ‘akademiserande’ pedagogiska projektet att förklara vad din produkt ‘är’.

Och sålunda säljs nu EMU och icke-EMU in. Effekterna, konsekvenserna – himlen på jorden, ­helvetet runt hörnet.

Annonce

Alltmedan väljarna stilla undrar om det verkligen är så enkelt, om framtiden så säkert går att beskriva och låsa in i ett för ändamålet lämpligt scenario.

Politik är inte marknadsföring, lika lite som politiska partier, intressen och gemensamma värden är produkter. Och det kanske är dags att sluta klamra sig fast vid konsumtionsmetaforer när politiken ska kommuniceras; väljare köper inte värderingar som de väljer diskmedel. Och tacka för det – man kan blott hoppas att politikerna lär sig lyssna mer på väljarna än på tvålsäljare och spin doctors.

Konflikten visar sig tydligast i stora frågor som nu EMU-valet, där en mycket stor grupp känner ­tvivel och bristande insikt. Då är det politikernas förbannade plikt att ställa upp med seriös retorik och inte bara slagord, ounderbyggda och tvek­samma framtidsbilder eller apokalyptiska skräck­visioner.

Politik är också ett pedagogiskt projekt, där det oftast är den mest trovärdiga läraren som vinner. Och trovärdig är inte fanatikern, den enögda missionären, som med sitt förslag löser samtliga landets & världens problem i ett slag.

15 september vet vi mer. Om inte om EMU och euron, så i alla fall om retoriken.


Läs mer om RetorikMagasinet 18.


 

Om skribenten

Förlagschef, ägare Retorikförlaget
Redaktör för RetorikMagasinet

Skriv et svar