Mainstreambloggen är död

Trend. Bloggens demokratiska värde och dess ­erbjudande om en plats i strålkastarljuset är både dess styrka och svaghet. Nu är det nya trender på gång – leve nya bloggen!

Mainstreambloggen är död

Sofia Myrevik & Désirée Maurd

Bloggandet tog fart under 2004. Tre år senare verkar peaken på den första generationens bloggar vara nådd. Bloggen ­nämns ofta som ett demokratiskt verktyg då den moderna bloggmyten bygger på total öppenhet och lika villkor för alla. Men vad blir konsekvenserna av att myten demonteras? Vilka nya kanaler, sprungna ur bloggen, kommer vi att använda oss av inom en snar framtid?

Bloggar har blivit ett viktigt verktyg för såväl kända som okända personer som vill profilera sig. Vad man vill uppnå skiljer sig åt – få 15 minuter i strålkastarljuset eller vinna ett val. Bloggen är ett bra verktyg att positionera sig då man själv styr över innehållet. Kraven på en bra blogg har dock blivit enormt höga. Du ska inte bara fylla den med relevant innehåll, du ska också uppdatera den ofta, minst en gång om dagen, och vara så pass personlig att du är trovärdig. En angelägen blogg är personlig, det är bloggens kärna.

En blogg ska antingen ha ett tydligt ansikte och namn som avsändare, eller göra en poäng av att avsändaren är hemlig. Det finns ingenting däremellan. Du ska också ständigt hålla koll på vad som skrivs om din blogg, i kommentarer och hos andra. Utöver detta måste du föra en dialog med dina läsare, en blogg måste vara levande på flera plan. Det går inte att ­fuska ihop en blogg.

Att driva en blogg i traditionell mening med avsikt att nå ut till en bredare publik är minst sagt ansträngande och tids­krävande. EU-kommissionär Margot Wallströms blogg har, precis som Hillary Clintons blogg, en redaktör som svarar på kommentarerna. Och även om en del av poängen försvinner med att det inte är hon själv som svarar så är en redaktör ­bättre än ingen respons alls, och vi kommer att se ännu mer av detta i framtiden. Någonstans här tar bloggandets andra generation vid.

Den senaste tiden har det rapporteras att flera kända journalister har bestämt sig för att sluta blogga. Att det handlar om journalister som var bland de första ut i bloggvärlden, som Linda Skugge och Fredrik Virtanen, är ingen slump. Den ursprungliga idén om bloggen har spelat ut sin roll och även om alla anger olika skäl till varför de har slutat blogga så finns den totala öppenheten med som en orsak till att kändis­bloggarna ”bloggar av”. Förmodligen har de tröttnat på mainstream-bloggandet. Klart att opinionsbildande journalister har tröttnat när varenda förortsmorsa har en egen blogg. Chansen är dock stor att de dyker upp på nytt, i ny bloggform, på ett förmodligen lite hemligare ställe. Snart konsumerar vi Linda Skugge och Fredrik Virtanen igen, men på ett annat sätt. Här är fyra möjliga utvecklingslinjer för bloggen, sådan som vi känner den idag:

Tätare nätverk

De flesta communities har idag en bloggfunktion. Communities har en tradition av öppenhet som ger alla tillgång till allt, förutsatt att man är registrerad användare. Allt fler börjar dock låsa sina utrymmen i communities för att skydda sig mot till exempel spam. Som användare hos jätten MySpace är ovälkomna meddelanden snarare regel än undantag. Ännu tätare nätverk är en reaktion på den totala öppenhetens baksidor. Mer exklusiva och sofistikerade nätverkssammansättningar öppnar också upp för nya betalnings/annonsmöjligheter. Kring riktigt exklusiva bloggar kan även betalningsvilja uppstå.

Djupare, nischat och temporärt

Den vanliga ströskrivarbloggen försvinner och du tvingas nischa in dig på ett tydligt ämne. Istället för att uppdatera ofta prioriteras genomtänkta resonemang. Det här är en reaktion på den vanliga bloggen som berättar allt och inget hela tiden. Vem har tid med det? Nischade och mer djupgående bloggar kommer att växa. Matbloggen blir en kaffeblogg eller en cupcakes-blogg. Och bloggarna är inte sällan temporära ˆ med ett kort och intensivt liv kring ett specifikt ämne under exempelvis en marknadsföringskampanj.

Foto och video

Foto och videobloggarna har funnits ett tag, men allt talar för att dessa snart kommer att explodera i antal. I nuläget må den tekniska tröskeln vara en aning för hög, men snart går vi runt med multimediamobiler på riktigt. Ständigt uppkopplade mot internet och med både vanlig kamera och videokamera inbyggt i mobilen kommer mobilbloggandet att öka.

Kortare och ännu snabbare

Bloggfunktioner som Twitter.com viftas gärna bort som en fluga. När man tänker på att 90-talisterna aldrig e-postar (det är ju så långsamt!) känns det dock inte så otroligt att denna typ av realtidsrapportering kommer att växa ännu mer. 70 procent av europeiska ungdomar mellan 15 och 24 år svarar ja på frågan om de gillar tanken på att ständigt vara uppkopplad. Du positionerar dig i extrem nutid genom att med ett par tre ord berätta vad du har för dig. Vad du har gjort är inte intressant, det är vad du gör NU som räknas.

Med utgångspunkt i vilken bild av dig själv du vill förmedla kan bloggen utgöra en viktig arena för att bygga ditt personliga varumärke. Bloggen kommer alltså även fortsättningsvis att vara ett viktigt verktyg för såväl journalister som andra personers profilering. De olika utvecklingslinjerna som vi har gått igenom ovan går självklart ihop med varandra på olika sätt. Men för att sticka ut måste du tänka till ett extra varv vid utformandet av bloggen och dess innehåll. Välj hellre en tydlig väg än att försöka få in lite av varje, då sitter du ändå där med en mainstreamblogg i slutändan. ❧


Författare: Sofia Myrevik är projektledare på Prime M2. Désirée Maurd är produktionsledare på Prime.

Artikel från RetorikMagasinet 34, s 16-17.


Author profile

Skriv et svar