Beskrivelse
Retorikundervisningen ska vara ett praktiskt ’verktyg’ för alla stadier och alla ämnen i skolan. Även om boken främst riktar sig till grundskolans åk 4-9, kan den användas också på gymnasiet som en inkörsport till arbetet med retorik.
Den är så enkel att använda att man, även om man aldrig tidigare har arbetat med retorik, tillsammans med eleverna kan arbeta sig fram genom boken – samtidigt som man lär sig ha riktigt roligt tillsammans.
I 12 steg går vi igenom retorikens grundbegrepp och beprövade arbetsmetoder.
Till boken hör en hemsida, där du kan ladda ner övningar och arbetsmaterial, samt diskutera både ämne och övningar. Läs mer på www.retoriki12steg.se
– och vi menar att det är lika viktigt som att lära sig skriva. Att arbeta med språket, ”språkandet”, att kunna hålla tal, anföranden och presentationer, att kunna tala, lyssna, samtala och argumentera, är en kunskap som borde höra till de grundläggande färdigheterna i dagens kommunikationssamhälle, en praktisk kunskap till nytta och glädje genom hela utbildningstiden – såväl under skoltid som fritid – från grundskola upp till högskolenivå och därefter i både yrkes- och privatliv.
Ur Introduktionen
Till förtjänsterna hör att innehållet i stor utsträckning är förankrat i skolvardagen, och att författarna är erfarna pedagoger som sedan sent 1990-tal arbetat med ämnet, och också uppmärksammats för detta engagemang. Vidare måste bokens påfallande läsarvänlighet och icke-teoretiserande ton tillsammans med presentationen av de i klassrummet användbara övningarna höra till det positiva. […] Innehåller så mycket värdefullt för en praktisk vardagsverklighet, att den borde kunna komma till stor nytta för varje lärare med intresse för sin retorikundervisning.BTJs recension: Lektör Michael Economou, BTJ-häftet nr 21, 2015.
Läs gärna artikeln Visst ska man undervisa i retorik i grundskolan från RetorikMagasinet 53 som bygger på bokens introduktion.
Om boken
- “Retorik i skolan. En grundläggande arbetsmodell i 12 steg”
- Karin Beronius och Lena Nilsson
- Språk: Svenska
- 192 sidor
- Vikt: 464 gr
- 249:- kr
- ISBN 978-91-86093-25-9
- 1. utgåvan, Retorikförlaget 2014
Innehåll
Introduktion 7
Steg 1 · Tillåtande klassrumsklimat 21
Steg 2 · Fantasiskapande övningar – turtagning 39
Steg 3 · Aktivt lyssnande 50
Steg 4 · Berättelser I 63
Steg 5 · Berättelser II 71
Steg 6 · Minnestekniker 76
Steg 7 · Framförandet 85
Steg 8 · Respons – ros och goda råd 95
Steg 9 · Röst – nervositet – andning & avslappning 103
Steg 10 · Partesmodellen: retorikens arbetsmodell 118
1. Intellektio 120
2. Inventio 127
3. Dispositio 130
4. Elocutio 133
5. Memoria 144
6. Acto/pronuntiatio 147
7. Emendatio 149
Steg 11 · Argumentation 153
Steg 12 · Övningar att inspireras av 170
Eftertext 177
Om författarna 180
Extramaterial 182
Lästips 189
Om Karin Beronius & Lena Nilsson
Karin Beronius introducerade retorik i Älvdalsskolan 1999. Förutom positiv uppmärksamhet i våra nordiska grannländer fick arbetet under 2002 stor framgång och uppskattning med fina nationella utmärkelser: Skolpriset SPIRA, 1:a pris samt Utbildningsakademins Stora Pris, 3:e pris.
Hon skrev 2011 tillsammans med Monica Ekenvall lärarhandledningen till URs “Våga tala – vilja lyssna”, till en radiotävling för åk 6, “Retorikmatchen”.
Lena Nilsson var en av de retorikpiloter som tillsammans med Karin införde retorik i Älvdalsskolan och har ända sedan projektet startade -99 varit mycket engagerad och drivande och arbetar aktivt med retorik i klassrummet..