Facebook för företag

Nadja Pass

Facebook för  företag

En guide till engagemang och gillande vänner.

I det superstressade näringslivet glöms det ibland bort att ifrågasätta sjösättningen av nya projekt. När det kommer till att satsa på kommunikation via Facebook förklaras det oftast med “så gör alla andra” eller “det är billig reklam till många människor”. Men man riskerar att bli besviken om man inte från början har klart för sig vart Facebookskeppet ska segla och vem som ska hålla i rodret.

Det är långt mellan efterlängtade gratis quick wins. Men står man ut med ett längre, krävande engagemang, finns det å andra sidan goda möjligheter att få mycket tillbaka. En väl fungerande Facebooksida kan ge företagen en bra och nyanserad inblick i och om dess intressenter, information som samtidigt blir relevant i samband med consumer-insights, innovationer, kundhantering och Corporate Social Responsibility, CSR.

Här kommer tre grundläggande råd till att börja med:

1: Färre produkter, större visioner

Alldeles för många företag använder Facebook som ett traditionellt pushmedium som berättar för kun­d­­er­na om produkterna. De använder marknads­föringstricks som tävlingar, erbjudanden och sport­sponsringar, så att de i kvartalsredovisningen kan presentera en imponerande hög med gillare. Men en väl fungerande Facebooksida ser inte gillare som kunder; de är vänner och medutvecklare som medverkar i dialogen, för att de är uppriktigt intresserade i produkterna eller företaget – inte för att det ökar deras chanser att vinna en iPad.

Därför handlar det om att skapa en engagerande sida som bygger på en vision som många känner för att stödja. Och det får gärna vara en vision som tilltalar fler intressegrupper – styrelse, medarbetare, leverantörer, kunder eller allmänheten – som gillar sidan eller deltar i dialogen.

En annan möjlig strategi är att skriva in sitt företag i ett större sammanhang som intresserar specifika grupper. Då blir Facebooksidans viktigaste funktion att välja ut spännande material. Gillare till en sådan sida kan förvänta sig att få länkar till relevanta artiklar, bli inspirerade av underhållande eller tänkvärda bilder och bli klokare på området genom de många uppdateringarna. Denna mångfald av innehåll är även en fördel för Facebookredaktören för att det utvidgar fältet, så man inte får soppatorsk på goda uppslag och idéer, vilket är lätt hänt om man enbart skriver om företagets produkter och utbud och redan har skrivit “se vår senaste glass/armband/traktor/butik” i de fem första inläggen.

Det är därför en god idé att ha klargjort vilken företagets roll egentligen är eller ska vara här i världen (eller åtminstone i branschen) – och därmed vad man söker dialog om. Så fråga dig själv varför någon skulle vilja gilla din Facebooksida. Och, handen på hjärtat, vad skulle du själv vilja gilla, om du inte jobbade för företaget?

2: Plats för personligheterna

Personlighet, autenticitet och omedelbarhet är tre nyckelord på Facebook. Litar gillaren eller den potentiella gillaren på att personen bakom sidan svarar uppriktigt och uppmärksamt på den kommentar man skriver, blir man tryggare med att ge sig in i dialogen nästa gång. Även som privatperson kan det vara komplicerat att balansera det professionella, personliga och privata. Och som företag är det än mer komplext. Så vem får tala för företaget när mediet rör sig snabbare än kommunikationsavdelningen hinner tänka “PM”? Och hur låter företagets röst egentligen, när det inte bara går att göra copy-paste från branding-manualen?

FB_CitatDe bästa företagssidorna har i normalfallet en ‘huvudprofil’ som med företagets namn och logotyp skriver de officiella uppdateringarna, medan en rad medarbetare har carte blanche för att skriva mer personligt, spontant eller nördigt i eget namn. Det ger en klar indikation av vem man talar med, och ger plats för att medarbetare med stort kommunikationsbehov men som sällan lägger sig i företagets kommunikation, kan vara med och profilera företaget utåt.
Tillsammans kan de olika rösterna bilda en föredömlig samtalskultur som sätter standarden för de  ämnesmässiga samtalen på sidan. Det visar hur sidan – och företaget bakom – talar med varandra, lyssnar på varandras synpunkter, bemöter och följer upp. Det skapar en trygg atmosfär som gör det enklare för andra att delta i samtalet. Det svåraste är att vara den första som skriver en kommentar, om det inte finns goda exempel att luta sig mot.

3: Tid och tålamod

Det är ett klassiskt företagsfel att vänta med att etablera en Facebooksida. Många företag vill invänta ett stort event eller lanseringen av en kampanj.
Men det tar tid innan man når många gillare, så det handlar mer om att bygga upp sidan i lugn och ro. Lite i sänder slänger man ut olika statusuppdateringar, frågor, bilder, kommentarer och idéer i strömmen medan antalet gillare stiger. Och lite i sänder lär man sig vad som fungerar på just denna sida, med just dessa intressenter som alltså samtidigt fungerar som medutvecklare, för att de medverkar i att göra sidan så betydelsefull som möjligt för dess användare.

Är man väl igång, handlar det om att hålla en viss frekvens på inläggen. Alldeles för många sidor är enbart aktiva de första 14 dagarna, när kampanjen rullar på och ledningen är delaktig. Men det är synd att förlora lojala gillare, för det kostar mer att bygga upp en ny sida och attrahera nya gillare än att underhålla och utveckla den man redan har.

Tålamod är en dygd på Facebook. Man kommer att bli besviken om man riktar in sig på quick wins. För det är summan av de samlade uppdateringarna, tiden man hållit liv i sidan och antalet lojala gillare som tillsammans skapar det största värdet.


** Nadja Pass är retoriker och driver den nyfikna och öppna sajten borgerlyst.dk där individ, samhälle och demokrati är till debatt.
25050Läs mer om RetorikMagasinet 50.


 

Author profile

Cand.mag. i Retorik. Medstifter af samfundslaboratoriet Borgerlyst og initiativtager til Samtalesaloner. Redaktør på RetorikMagasinet 1994-1996 [#14-17 og igen #21-22]

Lämna ett svar