Beskrivning
Behöver du verktyg för att genomskåda och förstå de olika slags budskap som omger och vill påverka oss alla? Både verbala, ickeverbala och visuella? Då är detta boken för dig.
Den främsta målgruppen är retorikstudenter på olika nivåer som står inför uppgiften att analysera retoriska objekt, från enskilda analyser till större uppsatser. Men även studenter från andra discipliner som intresserar sig för text- och bildanalys kan ha nytta av retorikens metodiska angreppssätt.
Boken kan även erbjuda hjälp och inspiration till journalister, lärare och andra som arbetar med tolkning och förståelse av övertygande budskap.
”Retorikanalys utgår i princip från en lekmannaståndpunkt. Den intresserar sig i allmänhet för hur visuella objekt kommunicerar med en allmän publik, där experter visserligen ingår, men som en grupp i en mångfald av olika mottagare. En tidningssida görs inte för journalister eller medieforskare utan för respektive tidnings tänkta heterogena målgrupper.
Samma sak gäller för i princip alla slags offentliga budskap som ju per definition ska vara tillgängliga för allmänheten. Ju mer man som analytiker vet om exempelvis en konstart, desto mer kan givetvis sägas om dess djupare betydelse. Men man behöver inte vara konstexpert för att låta sig påverkas av en tavla eller för att analysera dess funktion.”
”Grundliga, mycket användbara analyser” med ”gedigen referenslista”. ”främst till studenter som står i begrepp att skriftligt analysera retorik, men den passar också utmärkt för lärare på gymnasieskolans olika retorikkurser”. ”Språket är akademiskt preciserat utan att vara krångligt.” (Agneta Eriksson i BTJ-häftet 6/2016)
Om boken
- ”Kritisk retorikanalys. Text Bild Actio”
- Brigitte Mral, Marie Gelang & Emelie Bröms
- Språk: Svenska
- 176 sidor
- 239:- kr.
- ISBN 978-91-86093-28-0
- 1:e utgåvan, Retorikförlaget 2016
Innehåll
Förord 7
1. Retorik som vetenskap 9
1.1 Retorikens olika sidor 10
1.2 Kritisk retorikanalys 13
1.3 Retorik och tolkning 14
2. Förutsättningar och begrepp 19
2.1. Att bestämma studieobjekt och forskningsfråga 20
2.2 Att välja teoretiska utgångspunkter 22
2.3 Att analysera kontexten 26
2.3.1 Genre 27
2.3.2 Talaren och författaren 29
2.3.3 Den retoriska situationen 30
2.4 Viktiga retoriska begrepp 35
2.4.1 Ethos 35
2.4.2 Logos 38
2.4.3 Pathos 39
2.4.4 Attityder och attitydmarkörer 40
3. Retorikanalys av texter och tal 43
3.1 Dispositionen 45
3.2 Argumentation 47
3.2.1 Tes 48
3.2.2 Argument 49
3.3 Stil 57
3.3.1 Stilnivå 58
3.3.2 Stilfigurer 59
3.4 Framförandet 66
3.4.1 Analys av attityder och attitydyttringar 68
3.5 Exempelanalys: Jens Stoltenbergs tal i Oslo Domkyrka 71
4. Retorikanalys av visuella budskap 81
4.1 Teorier om visuell retorik 82
4.1.1 Manifest och latent retorik 85
4.1.2 Evidentia 86
4.1.3 Bilden som argument 87
4.1.4 Semiotiken, retorikens granne 90
4.1.5 Visuella genrer och konventioner 96
4.2 Metoder för att analysera visuell retorik 98
4.2.1 Den visuella analysens grunder 99
4.2.2 Olika tolkningsnivåer 100
4.2.3 Analysmetod för visuella objekt 103
4.3 Exempelanalys: Sverigedemokraternas valaffisch 109
4.4 Exempelanalys: McDonald’s reklamfilm 113
5. Retorikanalys av actio 121
5.1 Actiobegreppet – en översikt 122
5.1.1 Actio – ickeverbal kommunikation 124
5.2 Teoretiska utgångspunkter 125
5.2.1 Kontextberoende 126
5.2.2 Multimodalitet 126
5.2.3 Actiokvaliteter 127
5.2.4 Begrepp som förklarar och fördjupar tolkningen av actio 130
5.3 Metod för att analysera actio 136
5.3.1 Material 137
5.3.2 Analysmodell för actioanalys 138
5.4 Exempelanalys: Gudrun Schyman och Jimmie Åkesson 145
6. Några råd om skrivandet 155
Begreppsregister 161
Referenser 165
Om författarna
Brigitte Mral är professor i retorik vid Örebro universitet. Författare till bl.a. Reklam & retorik (med Larsåke Larsson, 2004), Women’s rhetoric (red, med Nicole Borg & Philippe-Joseph Salazar 2009), Talande kvinnor (2011) och Krisretorik (med Orla Vigsö, 2013). Medverkar i antologierna Retorisk kritik (2015) och Scandinavian Studies in Rhetoric (artikeln ”A Womanization of Public Discourse?” 2011). Hon sitter i redaktionsrådet för Rhetorica Scandinavica och har bl.a. skrivit artiklarna ”Den offentliga kvinnan” (Rhetorica Scandinavica 2/1997), ”Retorik i Skandinavien: Sverige” (RhS 12/1999), ”Vetenskap online” (19/2001), ”Motståndets retorik. Om kvinnors argumentativa strategier” (RhS 27/2003), ”Tsunamikrisen som epideiktisk situation” (RhS 46/2008) ”Demagogens röst. Hitler som radiotalare” (RhS 51/2009), ”’Attitude matters’ Attitydyttringar som retoriska medel” (RhS 56/2010). Temaredaktör Retorik & genus, Rhetorica Scandinavica 27/2003.
Marie Gelang är universitetslektor i retorik vid Örebro universitet. Författare till Actiokapitalet. Retorikens ickeverbala resurser (2008). Medverkar med artikeln ”Actio i teori och praktik – om retorikens ickeverbala kommunikation” i antologin Retorisk kritik (2015). Hon är svensk huvudredaktör för Rhetorica Scandinavica och har bl.a. skrivit ett antal konferensrapporter. I RetorikMagasinet har hon skrivit ”Sälj, min docka” (RetorikMagasinet 28)
Emelie Bröms är utbildad inom retorik på universitetsnivå och arbetar som kommunikatör. Redaktör för RetorikMagasinet, där hon har skrivit artiklarna ”Vem vinner debatten när kropparna talar?” (RM 51/52), ”Den välklädde mannen och den avklädda kvinnan” (RM 53) och ”Den onde, den fule, den vitfluffiga” (RM54/55) .