RetorikMagasinet 15

50,00 kr

Ordinarie nummer 15 – 2002

I lager

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25015 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer:

Ledare: Konfliktfyllt val


Christian Kock » Tidningen i demokratins tjänst

Retorik i dagstidningen. Vilken roll spelar dagstidningarna för den upplysta demokratin? Kan de göra mer? Och samtidigt rädda sig själva i en tid med fallande upplagor?
Dessa frågor var grunden för ett projekt om “Goda nyheter”, gjort som ett samarbete mellan retorikinstitutionen vid Köpenhamns universitet och de danska dagstidningarnas branschorganisation. Efter två års projektarbete redovisas resultaten nu i en bok, och vi publicerar här den danska retorikprofessorn Christian Kocks konklusioner.


Kirsten Sparre » Journalistik med alla sinnen öppna

Retorisk journalistik. Berättandet är på väg tillbaka i journalistiken. Det handlar om att skapa upplevelser – i första hand för journalisten, i andra hand för läsaren. Och som i fallet med New Journalism kommer influenserna från USA, varifrån ‘experter’ nyligen var på besök.


Jens E. Kjeldsen » Visuell fientlighet

Bildens (van)makt. Under den danska valkampen förra året levde partiet Venstre upp till de egna, vackra önskemålen om en hederlig valkampanj – men enbart på det verbala planet. Visuellt fanns det skarpa skott i magasinet. Var det effektiv retorik?

Annons
Doxologi
Doxologi. En essä om kunskap
Doxologi. En essä om kunskap

Vad betyder det att all kunskap som vi människor har – alltifrån teoretiska insikter till praktiska färdigheter – är just vår kunskap? Läs mer...


Peter Ström-Søeberg » Konflikter behövs

Retorikforskaren om valet. När RetorikMagasinet gick i tryck denna gång var det ett par veckor kvar till valet. Vi pratade med Umeåforskaren Anders Sigrell om retoriken i politiken, om trovärdighet och om behovet för en politisk debatt som ger väljarna möjlighet att ta ställning – också till Sanningen om verkligheten.


Brigitte Mral » Hillarys veckobrev

Retorik i veckobrev. Internet och email som medium för påverkan är förhållandevis obeskrivet. Här ger Brigitte Mral, retorikprofessor vid Örebro universitet, en analys av en rad veckobrev från Hillary Clinton – en first lady som inte gjorde som andra, men som nog visste vad hon gjorde.


Talarstolen: Hillary Rodham Clinton

“Talking it over”, Veckobrev 14 april 1999.


Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1497-5045

Ytterligare information

Vikt 0,175 kg