Beskrivning
OBS! Slutsåld – Denna utgåvan är nerladdningsbart eMagasin
Innehåll i detta nummer:
Ledare: Du … eh … Ellen
Isabel Runebjörk » Ditt personliga varumärke
Retorisk branding. Du är vad du äter. Och vad du gör. Och vad du engagerar dig i. Alla dina handlingar reflekterar din värdegrund, en grund du kan vara mer eller mindre tydlig med. Genom att bli medveten om ditt personliga varumärke skapar du ett stabilt fundament för din egen retoriska förmåga: för du är ditt viktigaste argument.
Helen Andersson » Att imponera med en hälleflundra
Retoriskt recept. Matprogram, tv-kockar, recept, fräsiga recensioner av restauranter, snabbmat och kryddor. Mat, mat, överallt mat! Men hur talar vi, när vi talar mat? Vad säger reklamen, reportern och recensenten?
Laura Marie Sørensen » Sagoberättaren Andersen
Retoriska sagor. Lägger man H.C. Andersens sagor under en retorisk lupp dyker det snabbt upp fyra retoriska byggklossar på pappret. Byggklossar som tillsammans med H.C. Andersens kreativa språk gjorde hans sagor unika och som i dag kan inspirera till en berättande retorik.
Therese Söderlund » Mördarkrabbor och polisstater
Retorik i populärvetenskapen. Vad är det som gör populärvetenskap just … populär? Therese Söderlund ser med exempel ur Illustrerad Vetenskap närmare på vanliga stilfigurer i populärvetenskapen och diskuterar också vilken betydelse stilfigurer har för texten.
Pål Risheden » Från hus till hem
Mäklarretorik. Vad får man för pengarna, när man köper ett hus i idyllen Österlen eller en bostadsrätt i metropolen Stockholm? En hel del mer än tegelstenar, fönster och dörrar. Och det vi attraheras av, säger en del om oss själva.
Mikael Bruks » Konsten att tala nattsvart
Dunkel retorik. Om det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, vad är då det medvetet förmörkade? Ibland kan ett visst mått av retoriskt mörker vara konstruktivt både för kommunikationen och för budskapet. I andra fall mindre konstruktivt: Jag säger ingenting, så har jag någonting sagt.
Om detta nummer:
- Antal sidor: 32
- ISSN: 1403-9052