RetorikMagasinet 43

34,00 kr

Ordinarie nummer 43 – 2009

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25043 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer:

Ledare:  » Retorisk retorik


Jan Nyberg » Vad ska vi ha medieträning till?

Medieretorik. Vem har makten – och vem ska ha den – i intervjusituationer? Är journalisten de maktlösas försvarare mot maktens missbruk eller är journalisten själv en maktutövare mot vilken man ska kunna värja sig med alla medel? Jan Nyberg ser på medieträningens eviga cirkel.


Axel Bruér » Roasting: ironisk respekt

bert2Grillande retorik. Just nu håller en helt ny typ av genus demonstrativum, lovtal, på att etablera sig i Sverige: Roasting. Ironiska smädestal ska lovprisa en gäst, men frågan är om den svenska varianten av roasting verk ligen görs rätt?


Lennart Hast » Den solkiga propagandan

Begreppsrelativism. Begreppet propaganda används nu ofta som synonymt med reklam, PR och marknadsföring. Kanske är det inte så konstigt då dessa påverkanstekniker har en gemensam historia och allt från bilar och folkhälsobudskap till välgörenhet och politik kommuniceras med liknande tekniker?


Hanne Smith Pedersen » Nervpirrande retorik

rm43 NeuronerRösten är inte bara ett enkelt transportmedel för ord från talarens mun till åhörarens öron. Den hjälper samtidigt åhörarna med hur orden ska förstås. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på hur man låter om man inte ska bli missförstådd eller förlora sin trovärdighet.

Annons
Stilistiken
Stilistiken

Stilistiken är ett verktyg som gör det möjligt att förstå den språkliga verklighet vi lever i och den är ett medel för oss att bemästra den. Om vi känner till de stilistiska teknikerna att påverka kan vi å ena sidan avslöja manipulationer som vi ­utsätts Läs mer...

Alfabetisk översikt av troper och figurer
Alfabetisk översikt av troper och figurer

Kapitel från boken: Peter Cassirer: Stilistiken. Kapitel 7: ALFABETISK ÖVERSIKT AV TROPER OCH FIGURER Här följer en alfabetisk översikt av troper och figurer. Först anges termen och den svenska innebörden jämte en förklaring. Därefter presenteras exempel och sist anges dels vilken retorisk ändrings­kategori figuren tillhör, dels vilken av de tre huvuduppgifterna stilfiguren antas fylla. Retoriken Läs mer...

previous arrow
next arrow

Talarstolen: Ich bin ein Berliner

Kennedy-i-BerlinMed anledning av 20-året för murens fall lyfter vi fram en av 1900-talets mest uppmärksammade tal: John F. Kennedys Ich bin ein Berliner-tal från 1963.
 Med Toulmins argumentationsmodell som verktyg dissekeras talet som bildar en förbluffande slitstark, organisk helhet som än i dag imponerar med sitt språk och konstruktion.


Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1403-9052