Beskrivning
Innehåll i detta nummer:
Ledare: » Vad du önskar…
Nadja Pass » Facebook för företag
I det superstressade näringslivet glöms det ibland bort att ifrågasätta sjösättningen av nya projekt. När det kommer till att satsa på kommunikation via Facebook förklaras det oftast med “så gör alla andra” eller “det är billig reklam till många människor”.
Inger Lindstedt » Visuell gemenskap
Recension. Birgitte Mral och Henrik Olinder: Bildens retorik i journalistiken. Norstedts, 2011.
Anders Eriksson » Säg det listigt – säg det med en fabel
En uppmaning behöver inte nödvändigtvis uttalas för att höras. Ibland blir budskap kraftigare när de vävs in i berättelser. Fabeln är en kort, enkel historia, ofta om djur, som förmedlar någon form av moral, uppmaning eller kritik.
Lennart Hast » Kändisrelationer och kompismarknadsföring på Twitter
Med hjälp av sociala medier lyfter vi allt mer fram vårt privatliv i offentligheten. Ibland gör vi det av obetänksamhet.
Orla Vigsö, Lina Kramar och Ricky Lagerkvist » Dåliga – och sämre ursäkter
Kvällstidningarna fick en bra följetong när Maria Borelius och Cecilia Stegö Chiló över flera dagar portionerade ut sina ursäkter för obetald TV-avgift och svartbetald städhjälp år 2006.
Cecilia Olsson Jers » Förnuft om talängslan
Recension. Istvan Puztai: Mod att tala. Gleerups, 2011.
Hanna K.E. Johansson » 7 frågor om en retorisk motion
7 retoriska frågor. Hur ska skolungdomar kunna lära sig om retorik om inte lärarna kan ämnet?
Peter Ström-Søeberg » Råttan i retoriken
Vi känner alla till procentuppställningarna: att kroppsspråket utgör 55% av ett budskap, rösten 38. Men även om siffrorna är korrekta, är de ändå till 100% fel. Den mest kända myten om kommunikation är en vandringssägen som får folksagan om råttan i pizzan att framstå som vetenskapligt belagt.
Om detta nummer:
- Antal sidor: 32
- ISSN: 1403-9052