Beskrivning
Den här avhandlingens långsiktiga mål är att bidra till en högskoledidaktik som förmår hantera föränderlighet, motstridighet och mångsidiga problem. En sådan didaktik bör emellertid vara förankrad i en reflekterad teori om meningsskapande. Avhandlingen prövar vilka bidrag den retoriska toposläran kan ge till en sådan teori.
Toposläran utvecklades som en kognitiv verktygslåda för tänkande och argumentation i problematiska, föränderliga och mångfacetterade frågor. Den byggde på antagandet att teman, skäl och resonemangssätt som tidigare fungerat för liknande syften skulle kunna återvinnas på nya frågor. Genom att ställa dem mot varandra i debatt och på så vis kritiskt undersöka dem kunde man åstadkomma en mångsidig perspektivprövning. Toposläran var kopplad till ett doxologiskt synsätt som har mycket gemensamt med dagens socialkonstruktivistiska förståelse av kunskap, men den var inte på samma vis förbunden med någon utbyggd teori om lärande.
Denna avhandling undersöker förutsättningarna för en sådan teori.
Om boken
- Maria Wolrath Söderberg: “Topos som meningsskapare. “
- Språk: Svenska
- 224 sidor
- 120:-
- ISBN 978-91-86093-16-7 · Örebro Studies in Rhetoric 7, ISSN 1652-3970 · Södertörn Doctoral Dissertations 70, ISSN 1652-7399
- Retorikförlaget 2012
- Tillgänglig som fysisk bok eller som eBok (pdf).
Innehåll
Förord 7
Kapitel 1 – Inledning 11
Den mångperspektiviska högskolepedagogikens problem 11
Toposläran 14
Meningsskapande, kunskap och lärande 16
Avhandlingens syfte och förhållande till forskningsfältet 18
Avhandlingens uppläggning och metod 20
Toposlärans bidrag till vår förståelse av meningsskapande 23
Kapitel 2 – Huvudlinjer i toposlärans framväxt 27
Embryon till toposläran 31
Topostanken före toposläran 35
Den retoriska toposlärans kontext 39
En sofistisk rörelse 41
Sofisterna som pedagoger 47
Toposlärans födelse 49
Gorgias toposlära 50
Protagoras toposlära 51
Isokrates toposlära 53
Olika sofistiska toposbegrepp och deras gemensamma drag 54
Aristoteles toposlära 56
Aristoteles texter om topos 59
Aristoteles toposbegrepp 62
Kapitel 3 – En topisk syn på kunskap 67
Den kollektiva aspekten på kunskap 70
Doxa – den gemensamma klokheten 70
”Människan är alltings mått” 73
Doxa som samhällsbärare och utvecklingspotential 80
Endoxa – resurser för den osäkra kunskapen 81
Den språkliga aspekten på kunskap 83
Logos – språk och tänkande i ett 84
”Inget är” – en retorisk meningsteori 86
Logos som kunskapsutvecklande kraft 89
Den argumentativa aspekten på kunskap 93
Det finns alltid motstridiga logos 93
Den antilogiska dialogen som kunskapsutvecklare 96
Att göra det svaga logoset starkare 99
Den praktiska aspekten på kunskap 102
Fronêsis – den praktiska klokheten 102
Kairos – det rätta tillfället 106
Kapitel 4 – Ett förslag till en utvecklad toposmodell 111
Ett modernt toposbegrepp 111
Topos i sitt retoriska begreppsfält – en sammanfattning 114
Tre sätt att förstå topos 115
Topos som diskursiva verktyg 117
Topos som argumentativa vanor 122
Topos som mötesplatser för meningsskapande 123
Kapitel 5 – En topisk syn på meningsskapande 127
Hur topos kan belysa meningsskapandets kollektiva aspekter 127
Hur topos kan belysa meningsskapandets språkliga aspekter 134
Vi överbrygger meningsklyftor med topos 137
Figuren som urtypiskt tanketopos 142
Begreppen som tanketopos 151
Topos som verktyg för generalisering och partikularisering 154
Hur topos kan belysa meningsskapandets argumentativa aspekter 157
Tänkande som en inre topisk överläggning 159
Interproblematicitet genom enthymem 163
Argumentationens topiska dimensioner 170
Hur topos kan belysa meningsskapandets praktiska aspekter 180
Topos och kritiskt tänkande-traditionen 183
Topos som verktyg för kritiskt tänkande 189
Kapitel 6 – Ett förslag till en topisk didaktik 195
Några topiska övningar 199
Referenser 208
Äldre texter 208
Senare texter 209
Personregister 218
Om Maria Wolrath Söderberg
Maria Wolrath Söderberg är adjunkt vid retorikämnet vid Södertörns Högskola. “Topos som meningsskapare” är hennes avhandling, som gav henne doktorsgraden vid disputationen 21 september 2012.