Om förlaget

Skandinavisk litteratur

Retorikförlaget är ett oberoende, privat fackboksförlag som grundades med första utgåvan av Rhetorica Scandinavica 1997. Tanken var att publicera en tung, seriös tidskrift som motvikt till den främst amerikanska forskningen som används på universitet och högskolor i Skandinavien. Inget ont om amerikansk forskning – eller engelsk, eller fransk, eller tysk… – men varför gå över Atlanten när det finns precis lika bra forskning på hemmaplan? Vi ville stärka den skandinaviska retorikidentiteten och skapa ett forum för forskningen i ett helt unikt språkområde: för trots problem och klurigheter så förstår vi faktisk varandra inom Skandinavien, om vi bara försöker.

Skandinavien äger

Hur har det gått då? Är den amerikanska och annan icke-skandinavisk forskning helt borta från lärosätena?

Nej. Det var inte heller meningen. Men titta runt på dessa sidor: Här finns dryga 250 forskningsartiklar som eArtiklar. Här finns monografier och antologier. I alla skandinaviska länder har vi numera fått de retoriska klassikerna i nya, egna översättningar. Vi har fått en återkommande konferens för de skandinaviska retorikforskarna. Vi har ett forum för inspiration och insikter.

Bara forskning?

Inte alls, men den vetenskapliga förankringen är både viktig och helt nödvändig. Utan forskning ingen utveckling – ämnet retorik blir inte mer intressant av den femtioelfte boken om hur man håller ett tal, ’säljer sig själv’ eller blir en bättre presentatör.

Det finns massvis av praktiska, konkreta och moderna tillämpningar av retoriken, men ofta får retoriken vara det smarta begrepp man hänger allsköns presentationstekniskt trams på. Det är de som kallar sig retoriker utan att vara det som skapar detta problem – och de inom media och kunskapsbranschen som tycker underhållning är viktigare än något annat.

Annons
Shadows in the Cave. Revisiting Mats Rosengren’s Doxology
Shadows in the Cave. Revisiting Mats Rosengren’s Doxology

Caves, images, and symbols are recurring topics in the work of Mats Rosengren, from his reading of Plato in his dissertation Psychagōgia – Konsten att leda själar, to his investigation of the world of paleolithic cave art in Cave Art, Perception and Knowledge. While other philosophers might have descended into the cave with the aim of guiding visitors back up into the blinding light of eternal truths, Rosengren seems to be at home in the underworld. Instead of dismissing the paintings that adorn its walls as merely shadowy copies or distorted images, or claiming that the truth of these pictures is readily available to us, Mats Rosengren invites any traveler joining him to understand them as different forms of sensemaking, forms which at first might appear foreign, but that, upon closer inspection, reveal themselves in all their complexity. In this volume, the contributors take on some of the key themes found in Rosengren’s work, mirroring the stylistic, generic, and topical range that characterizes it. The volume is titled “Shadows in the Cave”, signaling a focus not on eternal truth, but – alluding to Plato – on the shadowplay of our human caves. Läs mer...

Men det är även retorikers fel. För att de inte kommer ur skåpet. För att de inte kliver fram med en förståelig bild av retoriken. Och därför har vi det populärvetenskapliga RetorikMagasinet, där förmedlingen av den akademiska kunskapen är i fokus.

Ja, ja – men vem?

Retorikförlaget ägs till 100% av Peter Ström-Søeberg– en retoriknörd som 1989 tog sina första steg in på retorikinstitutionen på Klerkegade i Köpenhamn.

Veta mer?

Om du vill veta mer om förlaget och våra böcker är du välkommen på epost eller telefon +46 70 2827 959
logoretfor


Lämna ett svar