Beskrivning
”Vi väljer språk varje dag. Retorik är den vetenskap som finns för att hjälpa oss välja så konstruktivt som möjligt. Därför upplevs retoriken aldrig som en teknik för de som är skickliga. Den upplevs i stället som en naturlig hjälp.”
Retorik för lärare är en grundbok för lärarstuderande, men kan med fördel läsas av alla undervisare som önskar en introduktion till retoriken och dess metoder för pedagogisk förmedling.
Inte minst kapitlen om respons och konstruktiv kritik är tillämpbara i alla undervisningssituationer.
”…fyllig, strukturerad och mycket välskriven […] Den klassiska retoriken förmedlas komprimerat och lättfattligt
till läsaren. Sigrell önskar i huvudsak poängtera att språk är något vi väljer och att lärare kan få hjälp av retorik att fatta dessa val. Tydligt är att den omskrivna retoriken genomsyras av pedagogik och Sigrell delar även med sig av personliga erfarenheter av undervisning och ger ett antal råd. På så vis kan boken vara användbar för lärare. Den höga kvalitén i denna bok gör även att den i högsta grad kan rekommenderas alla som vill få en ingång till klassisk retorik.”
Hanna Troëng, BTJ 08123075
Om boken
- Anders Sigrell: ”Retorik för lärare. Konsten att välja språk konstruktivt”
- Svenska
- 144 sidor
- ISBN 978-87-91986-04-8
- 2:a utgåvan, 6:e upplagan, Retorikförlaget 2018
Innehåll
Först 7
Retorik, varför då? 10
Hur det började 14
Några av retorikens grundtankar 24
Retorikens centrala begrepp 40
Konsten att välja språk konstruktivt 48
Retoriska redskap och annat skoj 52
Ventileringsschema eller responsguide 85
Konsten att ge konstruktiv kritik 91
Nervositeten 97
Övningar 106
Slutord 120
Några av de stora 122
Termer och figurer 126
Mer läsning 136
Om författaren
Professor Anders Sigrell. Foto: Lunds universitet.
Anders Sigrell är professor i retorik vid Lunds Universitet.