Reklam & retorik. 10 fallstudier

Mral & Larsson (red)

79,00 kr195,00 kr

Reklam är en dominant kraft som i hög grad präglar vårt sociala, kulturella och politiska liv.
Reklamen har också betraktats som en egen retorisk genre, även om den länge har fått stå utan retorikteoretiskt fundament. Med denna bok ges en både praktisk o

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 4152 Kategorier: , Etiketter: , , ,

Beskrivning

Reklam är en dominant kraft som i hög grad präglar vårt sociala, kulturella och politiska liv.
Reklamen har också betraktats som en egen retorisk genre, även om den länge har fått stå utan retorikteoretiskt fundament. Med denna bok ges en både praktisk och teoretisk grund för förståelse av reklam som retorik

Boken innehåller 10 fallstudier av reklam – från svenska bilföretags lansering av nya bilmodeller över ett par stora välkända reklamkampanjer under senare år till livsmedelsreklam i dokusåpastil. Med bland annat retoriken som verktyg analyserar författarna reklamens språk och påverkanskraft.

De 10 studierna är delade i tre huvudkategorier: ”Reklamens genrer” som analyserar ungdomar och reklam, slogans, tv-reklam och en vinnare av Guldägget, ”Företagens reklam” som granskar reklam från Volvo, SAAB, ICA och H&M samt ”Reklam och kampanjer” som beskriver Bibelkampanjen 2000 och Premiepensionsvalet.

Redaktörerna sammanfattar i bokens inledning reklamens utveckling, forskningens syn på reklam samt släktskapet mellan reklam och retorik.

Om boken

  • Mral & Larsson (red): “Reklam & retorik. 10 fallstudier”
  • Svenska
  • 208 sidor
  • SEK 195:-
  • ISBN 978-91-86093-26-6
  • 2:a uppl, Retorikförlaget 2014 [2004]
  • eBok 2020, ISBN 978-91-86093-40-2

Om redaktörerna

Brigitte Mral är professor i retorik vid Örebro Universitet. Larsåke Larsson är docent vid Örebro Universitet.

Ytterligare information

Vikt 0,26 kg
Version

,

Du kanske också gillar …