Beskrivning
Innehåll i detta nummer:
Ledare: På takryggen
Peter Johansson » Disney och propagandamaskinen
Retorisk anka. För den som inte sett Kalle Anka göra Hitlerhälsning och arbeta på en tysk vapenfabrik finns det nu en DVD med material från Disneys produktion under kriget. Är det propaganda, är det utbildning – eller är det en bild av ett media och en utrikespolitik som gäller än idag?
Casper Fruergaard Schrøder » Karismatestet
Retorisk kamp. När Bush och Kerry möts i debatt inför 60 miljoner TV-tittare kan det avgöra vem som blir president i USA de kommande fyra åren. Det handlar inte bara om politiska åsikter utan nog så mycket om att klara karismatestet och visa väljarna, att man har det som krävs för att klara presidentämbetet.
Inger Lindstedt » Nom de guerre
Retoriska namn. Kärt barn har många namn – och det har också både gamla och nya sportstjärnor. Men varför denna mani med smek- och öknamn, hur har användandet ändrat sig genom åren – och vad gör vi egentligen, när vi använder affektiva namn?
Stefan Hedlund » Managementkonsulten Aristoteles
Retorisk vågbrytare. Du ska sälja in en idé, en tjänst eller produkt. Du vill påverka andra människor. Och övertyga dem om att följa just den väg, som du vill de ska vandra. Hur gör du då? Läs klassisk retorik!
Ronnie Nielsen » Berättaren Chávez
Retoriska historier. Varje söndag kan venezuelarna ringa in om sina problem till landets president i hans egen primetime-talkshow. Hugo Chávez är en kontroversiell och karismatisk ledare som brutit barriären mellan eliten och folket. Med sig har han en berättelse om kampen mellan gott och ont och den sydamerikanska kontinentens frihetshjälte, en berättelse som trollbinder folk och får eliten att kalla honom vulgär.
Om detta nummer:
- Antal sidor: 32
- ISSN: 1497-5045