RetorikMagasinet 4

kr60,00

Ordinarie nummer 4 – 1999

I lager

Artikelnr: 25004 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer:

Maria Karlberg » Att återuprätta ett sargat ethos

Från betong, anonymitet och miljögifter till en kreativ image – går det verkligen att reparera ett dåligt rykte?


Eberhard Harbsmeier » Ordets makt

Den moderna predikan sätter åhöraren i centrum och uppmanar till inre dialog och förståelse. Men predikanten kommer alltid att kunna styra denna process med sitt tal, ty varje god predikan rymmer ett element av förförelse.


Stina Gardestrand » Som sagt

…och varför Palme hade en fet tunga… Språk i SVT, recension av språkprogrammet “Som Sagt”


Håkan Åbrink » Ungdomlighet som strategi

Irritationsmoment eller likgiltigt struntprat? Radiopratarna har speciella arbetsförhållanden – och kanske en helt egen retorik.

Annonce

Lena Andersson » Management by video

Telias visioner förmedlas på video. Kan en VHS-kassett leda ett stort företag? Telias ledning har gjort försöket och Lena Andersson summerar här resultaten i retoriskt perspektiv.


Lena Josefsson » Varför lyssnar allt färre på politikerna?

Den moderna politiska retoriken saknar trovärdiga konflikter och kontraster. I stället borde politikerna berätta en historia: Så här ser världen ut, så här borde den se ut.


Peter Cassirer » Att urvattna Holocaust

Har symbolet ‘förintelsen’ urvattnats? Är det överhuvudtaget möjligt att urvattna ett folkmord? Det är diskussionen när Peter Cassirer här analyserar “en psevdoobjektiv text”.


Talarstolen: Edmund Burke

studio of Sir Joshua Reynolds, oil on canvas, (1767-1769)

Om politikernas roll, Edmund Burke till väljarna i Bristol, november 1774.

Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1403-9052

Mer information

Vikt0.175 kg

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Læs mere