Den digitala valrörelsen

Digital retorik. Allt förändras men val­rörelser består. Val efter val står politiker och volontärer vid partiernas valstugor. Vad gör de egentligen där? 

Den digitala valrörelsen

Anna Serner

 

Sverige har just klarat av sin valrörelse. Det har blivit ett regeringsskifte mitt i högkonjunktur. Man kan fråga sig varför. Har socialdemokratin blivit för maktfullkomliga eller har alliansens retorik varit så mycket bättre?

Det är säkert en kombination av många saker men där utgången nog hade kunnat bli annorlunda om samtliga partier hade använt en modernare retorik. För i mitt tycke har det återigen varit en tråkig valrörelse med lite nytt under solen ur ett retoriskt perspektiv.

Kampanjerna för de olika partierna har följt vanlig retorik med mycket allmänna slagord, mycket monolog och lite dialog. Mediet har mest varit utomhusreklam. Moderaterna har varit framgångsrika i sitt utforskande av sms och webben, i övrigt lämnar det dock mycket att önska. Samma gamla slagord i lite ny förpackning.

 

Vilse på torget

Det tydligaste exemplet är hur partierna väljer att inte föra dialog med väljarna. De står på sina torgmöten och pratar med en och annan vilsegången pensionär. Dagens unga, en ansenlig mängd på 430.000 förstagångsväljare, närmar de sig på vanligt sätt. Antingen litar de på att de unga letar upp dem eller helt enkelt förförs av reklambudskap, för det är obegripligt att inga nya grepp har tagits om de unga väljarna när hela kommunikationsvärlden har förändrats.

Annons
Scandinavian Studies in Rhetoric
Scandinavian Studies in Rhetoric

The 18 articles in this book are just a few highlights from 13 years – a total of over 225 peer-reviewed articles – of Rhetorica Scan­di­navica publications. They have been chosen to introduce some aspects of the study of rhetoric in Scandinavia Läs mer...

Scandinavian Studies in Rhetoric – Introduction
Scandinavian Studies in Rhetoric – Introduction

  Jens E. Kjeldsen & Jan Grue introduces the anthology ”Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010”. The Introduction The Study of Rhetoric in Scandinavia In the spring of 1996, Kell Jarner Rasmussen and Peter Ström-Søeberg, two former students of rhetoric at the University of Copenhagen were planning a magazine for people interested in the Läs mer...

previous arrow
next arrow

Partierna åker i viss mån ut i skolor för att stå på en scen och svara på frågor, gärna med journalister i släptåg istället, och det kan väl vara gott. Men varför tar de inte sig till de digitala torgen där ungdomarna befinner sig och för dialog med varandra på sina egna villkor?

På www.ungtval.se har ungdomarna samlats och engagerat chattat politik under hela valrörelsen, sedan har bara 70% av dem använt sig av sin rösträtt.

Inte någon gång – vad jag har kunnat se – har någon politiskt aktiv varit inne i dessa forum och pratat direkt med ungdomarna. Förmått dem att förstå att engagemang kan kanaliseras genom politiska partier, att de helt enkelt kan påverka. Jag tror främst centern, miljöpartiet och vänsterpartiet hade kunnat vinna röster på detta sätt. De driver frågor som engagerar värdeorienterade unga människor och de är som störst bland dessa unga väljare.

Men även alla andra partier hade kunnat skapa engagemang genom att engagera sig, på väljarnas villkor. Att partierna så förlegat missat att själva gå in i den digitala världen för att värva väljare kan ha varit en av orsakerna till valutgången, framför allt på lokal nivå. Man undrar varför de har missat det digitala torget? ❧

 


Författare: Anna Serner. Fd vd för Sveriges Reklamförbund, ­styrelseordförande för www.klagomal.nu.


Artikeln finns i RetorikMagasinet 31, s 28

 

/home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/html-layout.php on line 19
" data-author-type="
Warning: Undefined array key "type" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/html-layout.php on line 20
" data-author-archived="
Warning: Undefined array key "archived" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/html-layout.php on line 21
">
/home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/html-layout.php on line 41

Warning: Undefined array key "id" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/html-layout.php on line 41
-"
Warning: Undefined array key "archive" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/html-layout.php on line 42
itemscope itemid="" itemtype="https://schema.org/Person" >

Warning: Undefined array key "name" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship-pro/includes/hooks/author/box/data.php on line 9
Author profile

Warning: Undefined array key "img" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-avatar.php on line 4

Warning: Undefined array key "show_social_web" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-socialmedia.php on line 6

Warning: Undefined array key "show_social_mail" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-socialmedia.php on line 7

Warning: Undefined array key "show_social_phone" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-socialmedia.php on line 8

Warning: Undefined array key "type" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-name.php on line 17

Warning: Undefined array key "type" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-name.php on line 19

Warning: Undefined array key "type" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-name.php on line 21

Warning: Undefined array key "archive" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-name.php on line 37

Warning: Undefined array key "job" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-meta.php on line 10

Warning: Undefined array key "job" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-meta.php on line 15

Warning: Undefined array key "company" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-meta.php on line 17

Warning: Undefined array key "phone" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-meta.php on line 26

Warning: Undefined array key "mail" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-meta.php on line 36

Warning: Undefined array key "web" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-meta.php on line 46

Warning: Undefined array key "bio" in /home/retorik1/public_html/wp-content/plugins/molongui-authorship/views/author-box/parts/html-bio.php on line 8

Lämna ett svar