RetorikMagasinet 29

33,00 kr60,00 kr

Ordinarie nummer 29 – 2006

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25029 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer:

Ledare: Muhammeds sak


Anders Bergman » Komik med ord

komik29Akademisk humor. Som med kärleken bjuder inte humor in till forskning: det är för personligt och för kärt. Men visst finns det forskning om humor: förklaringar till skämtets och komedins väsen. Anders Bergman tar oss här på en resa genom humordefinitioner, skrattets historia och det roligas språk.


Søren Hejne Hansen » HUR DU: Får en god idé

Konsten att få en god idé. Kreativitet har kommit på dagordningen. Varför, kan man fråga? Är det på grund av globaliseringen, de fria marknadskrafterna, samhällsförändringar eller vår självuppfattning? I mina ögon är det en kombination av dessa faktorer. Förmågan att hitta på nya saker som kan omsättas i värde är en av grundstenarna i det liv vi önskar – med alla dessa härligheter och friheter.


Ulrika Ingemarsdotter » Bloggar. En demokratisering av ordet

Demokratiska tangentbord. Journalister och etablerade tidningar har inte längre ensamrätt på den offentliga debatten. Bloggare erbjuder alternativa källor och kampen står om läsarna. Ulrika Ingemarsdotter ser här närmare på ett retoriskt fenomen, som kanske kommer att ändra vår uppfattning av media och journalistkårens roll.


Eva Almgren och Hans Bourghardt » Berättelsen som retoriskt verktyg

Berättande som varumärkesbyggare. Berättande, storytelling, erbjuder en möjlighet, inte minst för företag, att bygga varumärken och skapa tillit. Eva Almgren och Hans Bourghardt visar hur det urgamla historieberättandet både är retoriskt i sin grund – och hur det kan användas som identitetsskapare både internt och externt i företag.

Annons
Kritisk retorikanalys
Kritisk retorikanalys

Behöver du verktyg för att genomskåda och förstå de olika slags budskap som omger och vill påverka oss alla? Både verbala, ickeverbala och visuella? Då är detta boken för dig.

Den främsta målgruppen är retorikstudenter på olika nivåer som står inför uppgiften att analysera retoriska objekt, från enskilda analyser till större uppsatser. Men även studenter från andra discipliner som intresserar sig för text- och bildanalys kan ha nytta av retorikens metodiska angreppssätt. Läs mer...

Kritisk retorikanalys, kapitel 1
Kritisk retorikanalys, kapitel 1

Brigitte Mral, Marie Gelang & Emelie Bröms: Kritisk retorikanalys. Text. Bild. Actio. Kapitel 1: Retorik som vetenskap Läs mer...

previous arrow
next arrow

Rebecca Enström » Att komma ihåg och bli ihågkommen

rm29 rhetoricaMinneskonst. Retorikens memoria, att memorera sitt tal, handlar inte enbart om att komma ihåg vad man själv tänker säga. Det handlar också om att bli ihågkommen, för minneskonstens verktygslåda innehåller mönster och tekniker från tiden innan skriften gjorde minnet mindre nödvändigt.


Peter Cassirer » Debatt


Talarstolen: Carsten Jensen

De bränner ner min ambassad. Författaren Carsten Jensens tal vid demonstration, februari 2006.


Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1497-5045

Ytterligare information

Vikt 0,175 kg
Version

,