RetorikMagasinet 22

50,00 kr

Ordinarie nummer 22 – 2004

I lager

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25022 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer: Krigens retoriska kvinnobilder


Soila Maria Björklund » Persson vs Persbrandt – roller och persona

Retorisk mask. För att framstå såsom man önskar, och för att lyckas i sina sociala roller kan man ta hjälp av personan som väljs utifrån vad situationen kräver – vad som är det mest passande. Detta är något som både politikern och skådespelaren använder sig av. Det är med personan de förstärker sitt ethos. Vad förenar och skiljer dem åt när de använder persona och roller?


Line Nybro Petersen » Talen efter skandalen

Försvarstalen och tv-mediet. Från tid till annan dyker det upp skandaler i amerikanska medier, som får stora konsekvenser för de inblandade politikerna. Det är i skandalen den retoriska situationen uppstår och där politikerna har möjlighet att påverka utfallet genom att använda den gamla retoriska genren – försvarstalet.


Peter Ström-Søeberg » Engagemangets evangelie

Recension: Retoriska provokatörer. Pr-konsulter, lobbyister, opinionsbildare; ett släkte som omges med lika delar mystik, förakt och avund. Vi vet att de finns, att de vill påverka oss, men finns det fog för vår rädsla att de ska manipulera oss och vår värld? Martin Borgs ger i boken Propaganda en bild av pr-konsultens arbete med – och syn på – påverkanskonsten.


Kjell Dahlin » Kulturkrocksretorik

Missförståndens retorik. Inte minst kroppsspråket ger besvär vid kommunikation över kulturgränser. Gesterna förefaller oss vara internationella, men ju längre bort vi kommer, desto större risk för att de missuppfattas.

Annons

Cathrine Westerberg » Förlåt!

Retoriska ursäkter. Klagomål är en gåva! När kunder klagar får företagen chans att förbättra både produkter och image – men kan också förstöra en bra relation med sina kunder om man inte är medveten om vad kunden förväntar sig. RetorikMagasinet ser närmare på vad som krävs för att ge en bra ursäkt till en upprörd kund.


Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1497-5045

Ytterligare information

Vikt 0,175 kg