RetorikMagasinet 23

50,00 kr

Ordinarie nummer 23 – 2004

I lager

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25023 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer:

Ledare: På takryggen


Peter Johansson » Disney och propagandamaskinen

Retorisk anka. För den som inte sett Kalle Anka göra Hitlerhälsning och arbeta på en tysk vapenfabrik finns det nu en DVD med material från Disneys produktion under kriget. Är det propaganda, är det utbildning – eller är det en bild av ett media och en utrikespolitik som gäller än idag?


Casper Fruergaard Schrøder » Karismatestet

Retorisk kamp. När Bush och Kerry möts i debatt inför 60 miljoner TV-tittare kan det avgöra vem som blir president i USA de kommande fyra åren. Det handlar inte bara om politiska åsikter utan nog så mycket om att klara karismatestet och visa väljarna, att man har det som krävs för att klara presidentämbetet.


Inger Lindstedt » Nom de guerre

Retoriska namn. Kärt barn har många namn – och det har också både gamla och nya sportstjärnor. Men varför denna mani med smek- och öknamn, hur har användandet ändrat sig genom åren – och vad gör vi egentligen, när vi använder affektiva namn?

Annons
Kritisk retorikanalys
Kritisk retorikanalys

Behöver du verktyg för att genomskåda och förstå de olika slags budskap som omger och vill påverka oss alla? Både verbala, ickeverbala och visuella? Då är detta boken för dig.

Den främsta målgruppen är retorikstudenter på olika nivåer som står inför uppgiften att analysera retoriska objekt, från enskilda analyser till större uppsatser. Men även studenter från andra discipliner som intresserar sig för text- och bildanalys kan ha nytta av retorikens metodiska angreppssätt. Läs mer...

Kritisk retorikanalys, kapitel 1
Kritisk retorikanalys, kapitel 1

Brigitte Mral, Marie Gelang & Emelie Bröms: Kritisk retorikanalys. Text. Bild. Actio. Kapitel 1: Retorik som vetenskap Läs mer...

previous arrow
next arrow

Stefan Hedlund » Managementkonsulten Aristoteles

Retorisk vågbrytare. Du ska sälja in en idé, en tjänst eller produkt. Du vill påverka andra människor. Och övertyga dem om att följa just den väg, som du vill de ska vandra. Hur gör du då? Läs klassisk retorik!


Ronnie Nielsen » Berättaren Chávez

rm23_ChavezRetoriska historier. Varje söndag kan venezuelarna ringa in om sina problem till landets president i hans egen primetime-talkshow. Hugo Chávez är en kontroversiell och karismatisk ledare som brutit barriären mellan eliten och folket. Med sig har han en berättelse om kampen mellan gott och ont och den sydamerikanska kontinentens frihetshjälte, en berättelse som trollbinder folk och får eliten att kalla honom vulgär.


Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1497-5045

Ytterligare information

Vikt 0,175 kg