RetorikMagasinet 56

40,00 kr

RetorikMagasinets nr 56

I lager

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25056 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer:

Ledare:  » Faktaresistens

Cecilie Valentin » Slampor utmanar fördomar om kvinnor

SlutWalk3Bar mage och strumpbyxor som politisk argumentation. I feministiska rörelser är det en känd retorisk strategi att använda kroppen för att skapa uppmärksamhet om politiska frågor. Det skapar engagemang och utmanar samtidigt traditionella former för offentlig debatt.


Kristin Blomqvist Nellebo » Ordagrant

Att älska någon, att ta hand om någon, att inte kunna leva utan, att vara beredd att dö för. Eller kanske att respektera, att visa uppskattning, att längta efter och att säga hundra snälla saker till någon varje dag. Vad betyder egentligen ordet kärlek? Har det samma betydelse för dig som för din bästa vän? Kan du komma på ett annat ord eller uttryckssätt som betyder exakt samma sak? Men istället för att diskutera vad språket är borde vi diskutera vad språket gör.


Chris Hansen » Muhammed Ali – politisk trash talk

Muhammad AliMuhammed Ali är världshistoriens bästa boxare och hans prestationer i ringen talar för sig själva. Men Ali var även känd som både poet och provokatör – en trash ­talker av rang tillika en slagfärdig förkämpe för medborgarrättigheter. Ali var en mästare på såväl fysiska som verbala käftsmällar. Han besatt nämligen en av ­retorikens viktigaste förmågor – känsla för situationen.

Annons

Lennart Hast » Elektronisk vältalighet

Kritiker mener att presentationstekniken påverkar undervisningsinteraktioner och styr studenten mot ett linjärt tänkande. Forskarna menar att Powerpoint begränsar ett konstruktivistiskt perspektiv, misslyckas med att visa på komplexa relationer mellan begrepp, samt att Powerpoint hämmar den pedagogiska kreativiteten, ­vilket i sig leder till mindre engagerade/passiva åhörare. Lennart Hast diskuterar presentationsprogram som verktyg för inlärning.


Nanna Martinus Christensen » Talarstolen: O som i Obama

Kampen om den amerikanska presidentposten är även en kamp om det rätta visuella uttrycket. I Barack Obamas logotyp från 2008 års kampanj kokades essensen i den politiska ideologin ner till ett enkelt O. Logotypen markerar ett innovativt exempel på det visuellas makt, som fler 2016-kandidater säkerligen drömmer om att upprepa. Detta nummers Talarstolen utspelar sig inte bakom talarstolen, utan på framsidan – Det handlar om en logga på en talarstol.

.

Ytterligare information

Vikt 0,14 kg