Beskrivning
Innehåll i detta nummer:
Ledare: » Den känsliga politikern
Erik Bengtson » Allt är annorlunda. Alltid
På valdagskvällen den 14 september 2014 stod det klart att Nya Moderaterna och Allians för Sverige hade gjort ett förlustval. Valet 2014 blev den tredje och sista valrörelsen för Fredrik Reinfeldt som ledare för Nya Moderaterna och för Alliansen. Det stod också klart att Sverigedemokraterna hade blivit Sveriges tredje största parti, med stor parlamentarisk osäkerhet som följd.
Jon Viklund » Men det får man väl inte säga i det här jävla landet!
Det finns en föreställning om att vissa frågor är tabu i svensk politisk debatt. Det är en klar överdrift, men bara misstanken om censur är förstås politiskt sprängstoff som gynnar missnöjespartier och högerextrema krafter. Det finns inte desto mindre en retorisk ordning i debatten som tycks skakas om när vissa hegemoniska ståndpunkter utmanas, något som kommer till uttryck genom att reaktionerna i debatten präglas av attityder och affekter, snarare av en än mera sakinriktad debatt.
Mark Herron » Den Europeiska berättelsen
Hur gör man Europeiska Unionen populär och vidkommande för medborgarna? Med en berättelse! Men det reser såklart frågor om vem som berättar för vem – och om vems berättelse det egentligen är.
Lennart Hast » Medierna som politiska budskap
Vi ger makt till den vi tror har makt. Och när politiska opinionsbildare och makthavare ger medierna makt över sina budskap – är det då inte medierna som egentligen har makten? Lennart Hast gräver i medieanpassningar och en modern konflikt mellan ideologi och marknad.
Sara Santesson » Betyg på retorik
Kan man sätta betyg på retorik? Vad är det i så fall man betygsätter – sin egen eller en tänkt mottagares upplevelse? Och gör det retorikstuderande till bättre retoriker och/eller duktigare retorikstuderande att de får betyg? Sara Santesson forskar i hur man bäst skapar grogrund för studenter som vill utvecklas som retoriker.
Anders Sigrell » Att läsa för att skriva
Retoriklärare har i alla tider våndats över exempelmaterial till sina studerande: Vad är bra, vad är värt att imitera? Ny dansk forskning har skapat en lika enkel som genialisk lösning på problemet: Låt de studerande själva skapa sina förebilder.
Emelie Bröms » Den onde, den fule, den vitfluffiga
Det handlar om berättelser. Om det goda mot det onda, lugnet mot stressen, ordning mot kaos. Det är på de premisserna IKEA bygger sin argumentation, sin berättelse. I deras katalog ligger fokus bortom produktpresentationer och enskilda varor. Det handlar istället om känslor, identifikation och om att låta kunderna själva stiga in i berättelsens värld. Låta dem se att det går att leva lyckliga i alla sina dagar.
Om detta nummer:
- Antal sidor: 44
- ISSN: 1403-9052