RetorikMagasinet 57

40,00 kr

Ord. nummer 57

I lager

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25057 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer:

Ledare:  » Inkonsekvent kollaps

Esben Bjerggaard Nielsen » Slutet är åter nära

Berättelser om världens undergång har alltid fascinerat och ­förfärat människan. Religiösa skrifter har bebådat Domedagen, Ragnarök och Harmagedon som gudarnas vilja. I dag är det klimatförändringarna som leder till människans undergång – och det är människan själv som bebådar och föranleder dem.


Jonas Gabrielsen & Inger Høedt-Rasmussen » Konsten att inte svara

Hur ger man ett vettigt svar – utan att göra det? Och hur ger man ett meningsfullt svar – som inte besvarar frågan? Och hur gör man alla nöjda ändå? Du får här tips på hur du förskjuter en fråga i tid och nivå, så att du kan se varje fråga som en gåva, snarare än en irriterande utmaning.


Hanne Smith Pedersen » De tomma platsernas retorik

En fängslande berättelse får oss att greppa poängen snabbare än en filosof kan lägga ihop två premisser. Däremot ger en god berättelse oss sällan hela historien. Därför ska vi lyssna vaket efter det som utelämnas.

Annons
Retorik
Retorik

”Min framställning är inte en handbok i hur man lär sig att tala väl, utan några överväganden över retorikens sanningsbegrepp.” Översatt av José Luis Ramírez. Läs mer...


Lennart Hast & Marie Grusell » Vilka hörs på Twitter

Det är en myt att Average Joe syns och hörs på sociala medier. Det är samma elit som hörs i gamla och nya medier: forskning visar att utbildning, yrke och olika former av socialt kapital ger fördelar och underlättar för genomslag på sociala medier som Twitter.


Christian Kock » Multiverktyg för argumentation

Antikens retoriker kämpade hårt för att systematisera retoriken. Ett resultat av vedermödorna är stasisläran: ett multiverktyg som kan användas för argumentation i alla ämnen. Med dess hjälp kan man sätta ihop slagkraftiga argument och säkerställa att åhörarna bygger sina ställningstaganden på solid argumentation.


 Emelie Bröms » Pressbyråns ko(rv)-vändning

bananHos Pressbyrån kan du som kund välja om du vill ha ”kokt, grillad eller vegetarisk”. De prisvinnande korvarna på reklamaffischen samsas med en något mer oväntad banan i bröd. Vad säger egentligen den där bananen i brödet? Vilka budskap sänder Pressbyrån ut? Är det verkligen bara apor och vegetarianer som äter banan?


Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1403-9052

25057

Ytterligare information

Vikt 0,13 kg