Beskrivning
Innehåll i detta nummer:
Ledare: Metaforens makt
Birgitte Kjær » Den retoriska babyn
Att vara tvungen att röka 60 cigaretter om dagen som 12-åring eller att passa ett skrikande spädbarn över helgen som 14-åring har en viss persuasiv funktion. En helg med en skrikande baby kan vara precis det argument som övertygar ungdomar om preventivmedens fördelar.
Stina Gardestrand » Retorik i förebyggande syfte
Hur gör man för att få människor att läsa om någonting som de helst inte vill behöva veta någonting om – och helst innan de hinner bli motiverade att läsa det?
Uppgift: få din mottagare att lyssna till ett budskap hon inte vill höra.
Peter Ström-Søeberg » Verbal non-verbalitet
Recension av Erland Lundströms “Talet Talaren Lyssnaren” och Per-Åke & Lena Strids “Nya talarens bok”.
Birgitte Erhardtsen » Skriv (inte) ett pressmeddelande
Vi har fått nytt brevpapper – låt oss skicka ett pressmeddelande”. Eller?
Lär om konsten att berätta om nyheter så att de blir uppmärksammade: en journalists råd för hur man får in sina pressmeddelanden i tidningen.
Peter Ström-Søeberg » Argumentationens grunder, del 1: Så det så!
Vad är egentligen ett argument? RetorikMagasinet ger en kortkurs i ett fenomen alla använder.
Ansa Lønstrup » Det krävs två för att förföra
Kan musik ‘betyda’ något? Kan musik vara retorisk? Jodå, läs om lyssnarens roll i musiken. Musikens förmåga att övertyga är beroende av lyssnaren som uttolkare – och musiken ger många möjligheter
Talarstolen: Ariel Sharon
Efter valsegern, februari 2001.
Om detta nummer:
- Antal sidor: 32
- ISSN: 1403-9052