RetorikMagasinet 9

39,00 kr

Ordinarie nummer 9 – 2001

I lager

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25009 Kategori:

Beskrivning

Innehåll i detta nummer:

Ledare: Metaforens makt


Birgitte Kjær » Den retoriska babyn

© BTIO.

Att vara tvungen att röka 60 cigaretter om dagen som 12-åring eller att passa ett skrikande spädbarn över helgen som 14-åring har en viss persuasiv funktion. En helg med en skrikande baby kan vara precis det argument som övertygar ungdomar om preventivmedens fördelar.


Stina Gardestrand » Retorik i förebyggande syfte

Hur gör man för att få människor att läsa om någonting som de helst inte vill behöva veta någonting om – och helst innan de hinner bli motiverade att läsa det?
Uppgift: få din mottagare att lyssna till ett budskap hon inte vill höra.


Peter Ström-Søeberg » Verbal non-verbalitet

Recension av Erland Lundströms “Talet Talaren Lyssnaren” och Per-Åke & Lena Strids “Nya talarens bok”.


Birgitte Erhardtsen » Skriv (inte) ett pressmeddelande

Vi har fått nytt brevpapper – låt oss skicka ett pressmeddelande”. Eller?
Lär om konsten att berätta om nyheter så att de blir uppmärksammade: en journalists råd för hur man får in sina pressmeddelanden i tidningen.

Annons

Peter Ström-Søeberg » Argumentationens grunder, del 1: Så det så!

argumentationVad är egentligen ett argument? RetorikMagasinet ger en kortkurs i ett fenomen alla använder.


Ansa Lønstrup » Det krävs två för att förföra

Kan musik ‘betyda’ något? Kan musik vara retorisk? Jodå, läs om lyssnarens roll i musiken. Musikens förmåga att övertyga är beroende av lyssnaren som uttolkare – och musiken ger många möjligheter


Talarstolen: Ariel Sharon

Efter valsegern, februari 2001.


Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1403-9052

Ytterligare information

Vikt 0,175 kg