RetorikMagasinet 26

25,00 kr

Ordinarie nummer 26 – 2005

Rabatt? Är du medlem i Retorikförlagets vänner så får du 25% rabatt.
Logga in om du redan är god.

Artikelnr: 25026 Kategori:

Beskrivning

OBS! Slutsåld – Denna utgåvan är nerladdningsbart eMagasin


Innehåll i detta nummer:

Ledare: Du … eh … Ellen


Isabel Runebjörk » Ditt personliga varumärke

Retorisk branding. Du är vad du äter. Och vad du gör. Och vad du
engagerar dig i. Alla dina handlingar reflekterar din värdegrund, en
grund du kan vara mer eller mindre tydlig med. Genom att bli
 medveten om ditt personliga varumärke skapar du ett stabilt fundament för din egen retoriska förmåga: för du är ditt viktigaste
 argument.


Helen Andersson » Att imponera med en hälleflundra

Retoriskt recept. Matprogram, tv-kockar, recept, fräsiga recensioner av restauranter, snabbmat och kryddor. Mat, mat, överallt mat!
 Men hur talar vi, när vi talar mat? Vad säger reklamen, reportern och recensenten?

Annons

Laura Marie Sørensen » Sagoberättaren Andersen

Retoriska sagor. Lägger man H.C. Andersens sagor under en retorisk lupp dyker det snabbt upp fyra retoriska byggklossar på pappret.
 Byggklossar som tillsammans med H.C. Andersens kreativa språk
gjorde hans sagor unika och som i dag kan inspirera till en
berättande retorik.


Therese Söderlund » Mördarkrabbor och polisstater

Retorik i populärvetenskapen. Vad är det som gör populärvetenskap just … populär? Therese Söderlund ser med exempel ur Illustrerad 
Vetenskap närmare på vanliga stilfigurer i populärvetenskapen och
diskuterar också vilken betydelse stilfigurer har för texten.


Pål Risheden » Från hus till hem

Mäklarretorik. Vad får man för pengarna, när man köper ett hus i idyllen Österlen eller en bostadsrätt i metropolen Stockholm? En hel del mer än tegelstenar, fönster och dörrar. Och det vi attraheras av, säger en del om oss själva.


Mikael Bruks » Konsten att tala nattsvart

Dunkel retorik. Om det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, vad är
då det medvetet förmörkade? Ibland kan ett visst mått av retoriskt
mörker vara konstruktivt både för kommunikationen och för budskapet. 
I andra fall mindre konstruktivt: Jag säger ingenting, så har 
jag någonting sagt.


Om detta nummer:

  • Antal sidor: 32
  • ISSN: 1403-9052